Режисьори на месеца: София Копола и Дени Вилньов
На 29-и февруари 2004-та година театър „Кодак“ в Холивуд, Лос Анджелис, се превръща в магична сцена на филмови артисти, достигнали пика в своята кариера с номинации за Оскар. Докато Чарлийз Терон печели наградата за превъплъщението си в ролята на серийната убийца Айлийн Уорнос, а Шон Пен грабва златната статуетка за главна мъжка роля в „Реката на тайните“, на подиума се качва и София Копола, чиито успехи в киното започват през далечната 1999-а с първата ѝ творба – „Обречени да умрат“ (The Virgin Suicides).
Тя е дъщерята на бащата на трилогията „Кръстникът“ – Франсис Форд Копола.
Процесът на написване и създаване на филми е добре познат на София, вече 52-годишна, режисьор, сценарист и актриса от ранна детска възраст. Прави своя филмов дебют през 1972-ра, още като бебе, в първия филм от поредицата. Преди да се отдаде изцяло на работата зад камера, освен в „Кръстникът“, тя играе и в „Star Wars: Episode I – The Phantom Menace“, „Аутсайдерите“ и други.
Първа братовчедка е на Никълъс Кейдж. В продължение на две години има връзка с Куентин Тарантино преди да се обвърже със сценариста и режисьор Спайк Джонс. По-късно създава семейство с френския певец Томас Марс.
През 1990-а София Копола има важна роля в третата част на „Кръстникът“ като Мери Корлеоне. Девет години по-късно прави и своя режисьорски дебют с филма „Обречени да умрат“ (The Virgin Suicides), разказващ трагичната история на пет сестри юноши, живеещи в предградие на Детройт. Продукцията е базирана на едноименния роман на Джефри Югенидис. Това е и първият път, в който режисьорката поверява роля на Кирстен Дънст.
София Копола става световноизвестна
с втория си игрален филм, в който тя напътства Скарлет Йохансон и Бил Мъри да изиграят двама съвременници, „изгубени в превода“. През 2003-та събира малък екип, с който за 27 дни заснема „Изгубени в превода“. Част от сцените са заснети импровизирано на улицата, а кадрите от хотел Park Hyatt се получават след изрично обещание, че снимките ще се провеждат само между два и три часа сутринта, за да не се притесняват гостите на хотела. В крайна сметка, този неин проект ѝ спечелва международно признание и Оскар за най-добър оригинален сценарий.
През 2006-а София гласува отново доверие на Кирстен Дънст за ролята на кралица Мария Антоанета в едноименния филм. Този филм Копола създава, извличайки информация от романа на Антония Фрейзър „Marie Antoinette: The Journey“.
Не само в киното, но явно и в живота италианският произход на София Копола е един от източниците ѝ на отличен вкус. След като посещава Милс Колидж и Калифорнийския институт по изкуства, тя стартира своя марка за дрехи, наречена MilkFed, която в момента се предлага ексклузивно в Япония. Още от малка се интересува от мода, фотография, музика и дизайн.
Копола обогатява своето творчество с филми като „A very Murray Christmas“, (където отново си сътрудничи с Бил Мъри), „The Beguiled“ (съзвездие от актьори изиграват историята на ранен войник, озовал се в девически колеж), „На скалите“ (Бил Мъри и Рашида Джоунс като баща и дъщеря, изпитващи вярността на съпруга ѝ).
Тази година тя ни привлича към екрана с биографичен филм за Присила Пресли:
Джейкъб Елорди ще продължи това, което Остин Бътлър започна, и ще се преобрази в Елвис Пресли, но този път сцената ще бъде предоставена на Присила Пресли, изиграна от Cailee Spaeny. Сюжетът на филма е базиран на автобиографичната книга „Аз и Елвис“, която самата Присила написва заедно със Сандра Хармън през 1985-та.
Докато през 2010-а година София Копола режисира филма „Някъде“ (Somewhere), който е и причината за множество номинации за играта на малката Ел Фанинг, един канадец пробива в Холивуд с филма си „Изпепелени“ (Incendies). Номиниран за Оскар за най-добър филм на чужд език, филмът ни води по пътя на двама младежи, връщащи се в Ливан. Там те се опитват да намерят баща си и брат си, но се натъкват на неизвестна част от живота на майка си по време на Ливанската гражданска война.
С този опит Дени Вилньов влиза в голямото кино.
Роден през 1967-а в Троа Ривиер, по-късно посещава Квебеския Монреалски университет и се фокусира върху късометражното кино. През 1998-а Вилньов се нагърбва с режисирането на филма „32-ри август на Земята“, който достига до филмовия фестивал в Кан с премиера в раздел „особен поглед“. След „Изпепелени“ вече главно снима в Холивуд.
През 2013-та той обединява сили с актьорите Джейк Джиленхол, Хю Джакман и Пол Дейно, за да създаде криминалния трилър „Затворници“. Това е историята на родители с изчезнали деца, които държат като заложник младеж с умствени проблеми и го измъчват, за да разберат къде се намират отвлечените момичета. Филмът жъне редица успехи и получава номинация за Оскар за най-добра кинематография.
Следващият блокбъстър на Вилньов е „Сикарио“
с участието на Емили Блънт, Бенисио дел Торо и Джош Бролин, съпътстван от „Първи контакт“ (Arrival), чиято тeматика ни отнася към комуникацията с извънземни форми на живот. Филмът отново се подвизава на оскарите, печелейки статуетка за най-добро аудио миксиране.
Райън Гослинг и Харисън Форд са следващите актьори, с които режисьорът работи, този път по „Блейд Рънър 2049“. Режисирането на научна фантастика се отдава на Вилньов и той го доказва за пореден път, след като се захваща с филмирането на романите на Франк Хърбърт.
„Дюн“ отново запленява публиката.
Феновете на Тимъти Шаламе и Зендея тръпнаха в очакване до последно, докато датата на излизане на втория филм не се измести за 2024-та и на тях им остана само да гледат публикуваните трейлъри отново и отново. Причината за забавянето е стачката на сценаристи и актьори в Холивуд.
Вилньов се радва на компанията на жена си Таня Лапойнте, която е журналист и продуцент, а от предишна връзка има 3 деца, едно от които (Саломé Вилньов) дебютира с късометражен филм през 2022-ра във фестивала във Венеция.
София Копола и Дени Вилньов ще останат още дълго време под светлината на прожекторите. И на двамата им предстоят вълнуващи проекти, за които любителите на киното тръпнат в очакване. Някои вече кроят планове за „Присила“, а други търпеливо ще изчакат до следващата година, за да се потопят в света на Пол Атридис и настъпващата свещена война.
От Елена Нанева