Режисьори на месеца: Ридли Скот и Емералд Фенел
Виелицата направи труднопроходими много части на София, но суровите метеорологични условия не попречиха на любителите на Черния петък да си проправят път към близкия мол. Друга група привърженици също последваха тълпата и се стекоха към големите търговски центрове, но тяхната цел беше на най-горния етаж, встрани от къта за хранене. Кината работят с пълна пара още от Барбенхаймер. През ноември на бял свят се появи още една историческа драма (с реж. Ридли Скот), чиято времева рамка е с няколко века преди разработването на атомната бомба.
Сюжетната линия ни препраща към събитията покрай управлението на великия френски император Наполеон Бонапарт и последващите му военни успехи и любовни терзания. Продукцията беше посрещната с много разногласни мнения, като някои благословят филма. Други го смятат за исторически некоректен, а трети от няколко дни се чудят как Наполеон е присъствал на екзекуцията на Мария Антоанета…
За историците, които усърдно отбелязват грешките във филма, бележитият Ридли Скот коментира:
„Get a life!“
(пр. „Живейте си живота!“)
А как ли Сър Скот е утилизирал своите 85 години на този свят?
Първата ни спирка е в Саут Шийлдс, Англия, където Скот се ражда две години преди началото на Втората световна война. Баща му, офицер от Кралските инженерни войски, отсъства през по-голямата част от детството му. По-големият му брат също поема по пътя на военното дело и малкият Ридли не успява да осъществи контакт и с него.
Войната заставя семейството да се мести няколко пъти, като след края ѝ се завръща в Североизточна Англия. През това време въображението на бъдещия режисьор е подхранвано от научно-популярните романи и филми, които ще изиграят голяма роля в следващите години.
Подминаваме четирите му години в „Уест Хартлипул арт колидж“ където получава диплома за дизайн и продължаваме към Лондон. Там той посещава „Кралската академия по изкуствата“, като отново записва дизайн. През 1963 г. завършва и започва да се обучава за сценограф в ВВС, като присъства на снимачната площадка на някои известни за времето си сериали. По-късно започва програма за режисура в същата корпорация.
След като напуска ВВС, Ридли Скот основава своя собствена компания –
„Ridley Scott Associates“ (RSA), която скоро се превръща в една от най-успешните рекламни къщи във Великобритания и Западна Европа. С печалбата финансира дебютния си игрален филм „The Duellists“, който е награден от журито на фестивала в Кан през 1978-а.
Приходите от първия му филм далеч не надминават следващите му блокбъстъри. След като „Междузвездни войни“ на Джордж Лукас е посрещнат с възхита от публиката, режисьорът осъзнава потенциала на филмите със специални визуални ефекти.
Триумфът на Скот се изразява в десет букви – „Пришълецът“
Супер продукцията му печели международна слава и Оскар за специални ефекти. Впоследствие изгряващият Харисън Форд изиграва главната роля в „Блейд Рънър“ през 1982-ра.
Академията гравира името на Ръсел Кроу на статуетка през 2001-ва за незабравимата му игра в „Гладиатор“. Режисьор на филма – Ридли Скот. „Мълчанието на агнетата“ остава зрителите без думи. Продуцент на филма – Ридли Скот. Мат Деймън е един от надпреварващите се за Оскар през 2015 г. с „Марсианецът“. Режисьор и продуцент – Ридли Скот.
3 брака и 3 деца, както и напредващата му възраст, не възпират прометеевия пламък у твореца, който тази година ни предостави „Наполеон“ с надеждата да откъснем поглед от дългоочакваното продължение на „Гладиатор“. Главната роля е отредена на Пол Мескал. Ирландецът ще играе съвместно с Дензъл Уошингтън, Педро Паскал, Джоузеф Куин и много други. Американците могат още отсега да стартират обратното броене до 22-ри ноември 2024-та.
През ноември на света беше предложен и още един шедьовър –
„Saltburn“
Първите няколко пъти, в които човек гледа трейлъра на филма, се запитва за сюжета. Ясно е, че става дума за богато аристократично семейство. Атрактивен младеж на име Феликс ни приковава за екраните със своята осанка и пиърсинг на веждата. Главният герой Оливър също като нас бива очарован от Феликс.
Следва кадър след кадър, изобразяващи едно бохемско лято. Дали ще има любовна интрига? Или престъпление? За какво подсказва цялата тази сенсуалност? Чакайте, и Розамунд Пайк ли играе във филма???
На всички тези въпроси може да ви отговори неповторимата Емералд Фенел.
38-годишната англичанка е добре позната на публиката още с „Момиче с потенциал“, който ѝ връзва в кърпа Оскара за най-добър оригинален сценарий през 2021-ва. Именно с тази си продукция се доказва като майстор на умишлено измамните сюжети.
Родена е в Лондон, но по-късно пребивава в Оксфорд, за да учи английска филология в Greyfriars. В университета е участвала в театрални постановки. Актьорските ѝ заложби проличават във филмите „Анна Каренина“, „The Danish Girl“, сериалът на ВВС „Call the midwife“ и други.
Близката ѝ приятелка Фиби Уолър-Бриджис („Fleabag“) я наема да напише сценария на втория сезон на култовия „Убивайки Ийв“, за което е номинирана за награда Еми в две категории. Тя изиграва и Камила Шан в третия и четвъртия сезон на всеизвестния британски сериал „Короната“ („The Crown“). След това дебютира като режисьор с „Момиче с потенциал“.
Омъжена е и има две деца, но майчинските ѝ задължения не я отклоняват от пътя на издигане като значима фигура в съвременната режисура.
Ридли Скот успява да визуализира издигането и заника на един владетел, чийто образ е отдавна увековечен. През това време Емералд Фенел ни препраща към една оплетена история, която всеки може да интерпретира по различен начин. Предстои да разберем дали двамата режисьори ще се срещнат на церемонията по връчване на наградите „Оскар“ на 11-и март 2024-та.
От Елена Нанева