Капсула на времето: 2022 година
След 22 години в 2000-ното столетие сякаш вече всичко сме преживели.
Преминахме от телефон с капаче към смартфон, видяхме възхода и падението и новия възход на дънките с ниска талия (които съмнително напомнят на роклите с ниска талия от 1920-те). Преживяхме икономическа криза (или две) и пандемия (отново, твърде сходно с началото на миналия век…). Мога само да си представя какво им е на бабите ни, които се завъртат по тази историческа спирала за втори път. След непрестанните неприятни изненади на 2020 и 2021, 2022 година трябваше да мине леко.
Уви, от самото ѝ начало преживяваме още едно събитие на века: война на границите на Европа. Конфликтът в Украйна добави към всяко последвало събитие – дали музикална или филмова премиера или голяма политическа конференция (най-накрая на живо, за добро или лошо) – един напрегнат фон и тон. Несигурност – това е болестта на нашето време, по статистика на ООН, но и по едно просто наблюдение.
Да живееш в интересни времена е както проклятие, така и благословия.
Много хора са несигурни, да, но повечето живеят с (правилното) убеждение, че това, което правят, може да има космически последствия. Добри или лоши, няма как да знаем. Но категорично всеки един от нас има тежест в световните събития, може би като никога преди. Голяма отговорност и възможност е това и някои хора вече са приели ролята си. За тях ще четете по-долу, за вдъхновение и успокоение, че светът какъвто го обичаме не е загубен все още, въпреки всичко и всеки, опитал се да го приключи.
Научните достижения на 2022 година
Изминаващата 2022 година бе и изключително богата откъм научни достижения и открития. От изучаване на поведението на градивните блокчета на света, през загадките на микроорганизмите до дълбините на Вселената, резултатите от десетилетия усилия на учените, за които чухме тази година, имат потенциала напълно да променят медицината, енергетиката, екологията и начина, по който разбираме, възприемаме и опознаваме света.
Годината започна с изключителната новина за първата успешна трансплантация на генно-модифицирано сърце. Но този успех бе засенчен от новината за първия пациент в света, излекуван от Т-клетъчна остра лимфобластна левкемия чрез революционна терапия с генномодифицирани Т-клетки от донор, които прехващат и унищожават изродилите се ракови клетки на пациента.
Поглеждайки по-дълбоко в микросвета, където царстват атомите и елементарните частици, 5. декември бе повратна дата за ядрената енергия. Изследователи от американската Национална лаборатория „Лорънс Ливърмор“ съумяват за първи път да постигнат реакция на термоядрен синтез, която се самоподдържа и създава повече енергия, отколкото е необходима за поддържането на реакцията.
Макар и постигането на реакция на термоядрен синтез да е практически лесно и да може дори да го направите вкъщи (което не препоръчваме), извличането на повече от вложената в реакцията енергия е основно предизвикателство през последните десетилетия. Този успех носи надежда, че скоро човечеството може да разполага с технологията да създава истински чиста и безопасна енергия.
Целия обзор на Димитър Фердинандов за научните достижения през 2022 можете да прочетете тук.
Филмите на 2022 година
Том Круз се завърна и възроди мачо жанра. Елвис заблестя. Кан отново шокира. Спилбърг разказа най-личната си история. В България разглеждахме бъдещото минало през златното сечение. Докато накрая всичко не бе погълнато от вездесъщ нихилистичен бейгъл. Представямe ви филмовата селекция от 2022 година!
Top Gun: Maverick
Екшън филм с Том Круз е най-големият боксофис хит на годината (преди излизането на втора част на „Аватар“). Това сме го чували преди 20 – 30 години. Когато пазарът е завладян от филми за супергерои, Top Gun: Maverick се оказа свежо попадение от един позабравен жанр.
Филмът, естествено, блика от тестостерон и алфа мъжество. Том Круз връща времето назад, когато е на върха на славата си, и подкосява фенове само с поглед. Успехът на продължението на Top Gun, че публиката е зажадняла за нещо различно – завръщане към времена, когато героите на екрана бяха повече хора със завладяваща харизма, а не екшън фигури за многократна употреба.
Elvis
Надълго и нашироко разисквах „Елвис“, а сега само ще обобщя и захаросам продукцията. Баз Лурман се завърна с биография за краля на рокендрола. В типичен негов стил влезе с фанфари, гръм и трясък и събра погледите около себе си. Филмът е безспорен визуален спектакъл, който замайва зрителя с грандиозността си. Звездата на Остин Бътлър засия и той ще се окаже един от претендентите за Оскар на церемонията през март.
Triangle of Sadness
Победителят от Кан следва миналогодишната мода налудничавото да побеждава. „Идиотският триъгълник“, както е на български, е сатира за всички социално-демографски слоеве – от чистачки през инфлуенсъри до руски капиталисти и американски комунисти. Гледаш го и се смееш (не само от радост).
Като един уважаващ себе постмодерен коментар, филмът е изпълнен с препратки към стотици произведения. Ако посланието не е станало ясно, то е – „Изяж богатите!“. Spoiler alert: нито един представител на висшия еталон на човешкия вид не е изяден. Ала абсурдът поглъща всичко след себе си.
The Fabelmans
Това е най-силният филм за тази година според мен. Спилбърг трогна. И то дълбоко. Със „Семейство Фейбълмен“ – полуавтобиографичната история на знамения режисьор, надникваме в годините на съзряване, да̀ли страст за разказване. Още от първите кадри проличава, че филмът е направен с много любов. Тя заразява и топли зрителя през цялото време.
След прожекцията чистотата бликаше в мен. Това е филм, за който ще се говори. Спилбърг се завръща променен към най-добрите си дни. Той доказва човещина не чрез победа над злото, а чрез най-личната си история. Очакван носител за Оскар за най-добър филм.
Everything Everywhere All at Once
Всичко и нищо няма значение. Филмът не видя премиера пред българска публика (засега), но е задължително да се намери (ясно къде) и да се изгледа. Чистата човешка история е навсякъде по едно и също време. Резултат – краен нихилизъм, поглъщащ всичко по пътя си. Алегория на общество, загубило се в паралелната вселена интернет. Сега не знае пътя наобратно.
Тъй като филмът отговаря на заглавието, той е всичко. Грандиозен е, предизвикателен е, дързък е. Шокиращ е. Филм с психотропни свойства, след който разбирането за света е окончателно променено. Задължителен за времето ни.
Ф1.618; Времеубежище
За филма съм говорил, за книгата – не. „Времеубежище“ на Георги Господинов описва цялата година. 2022 е годината на миналото бъдеще и бъдещото минало. Тъй като „всеки сам си преценя“, изборът се прави самостоятелно. Двете произведения коментират, описват, състрадават на изгубените, пред които часовникът на бъдещето зловещо тиктака без да може да се върне назад.
Ала бледо мъждука светлинката пътеводител. Весели празници!
Автор: Волен Чилов
Музиката на 2022 година
„After total war… total living.” Това си казват американците след ужаса на Първата световна война. Цитатът е от реклама, публикувана през 1942 в списанието Life. Това преживяхме и през 2022 като годината, в която усетихме как започваме да овладяваме пандемията.
Тоталното живеене се прояви особено в музикален аспект. Повечето от големите имена на поп, рок, рап и инди сцените се завърнаха с някоя нова тава. Kendrick Lamar, Beyonce, Arctic Monkeys, Florence + the Machine, Lizzo, Harry Styles, Taylor Swift, Red Hot Chilli Peppers, Rammstein, SZA, alt-j… Това са само част от имената, които ни изненадаха с албум и турне тази година. Аз бих искала да обърна внимание на тези обаче, които не можаха да получат вниманието, което заслужават, покрай всички тези big releases.
Въпреки, че и те си имат голяма фенбаза, The 1975 не се доредиха до най-слушаните тази година. Последният им албум, Being Funny in a Foreign Language, е много нежен, леко носталгичен и все така романтичен.
Little Simz съвсем неочаквано също издаде нова тава предколедно. NO THANK YOU е изключително личен, може би дори леко терапевтичен албум. Мелодиите напомнят на добрия стар RnB от 90-те, но текстовете са продукт на новото време: тежки и интроспективни, обвинителни и скрито обидни, това са думите на една млада рап звезда, която говори от името на едно цяло много гневно поколение – нашето.
Дължа извинение на FKA twigs,
чийто mixtape албум Caprisongs оплюх жестоко, когато излезе в началото на годината, но се оказа истински диамант в короната на британката, просто изисква доста работа. Явно човек трябва да преживее някои разочарования, за да стигне до висините на FKA twigs и да оцени работата ѝ.
На българската сцена Мила Робърт смело се вихри отново.
И все по-добре ще става българската музикална индустрия с нея на борда! Berk Karaah, за когото вече съм споменавала, е скритата лимонка на бг рапа и заслужава вашето внимание (ако сте готови да експериментирате малко). А нашето откритие People of Maha също се завърнаха с новогодишен подарък – Lost Heaven.
За мен лично годината много се промени след като се преместих да живея на Арабския полуостров. Тогава и открих двама изпълнители, които доста промениха лика на Spotify Wrapped плейлиста ми.
Ghaliaa е инди изпълнителка, която тепърва започва кариерата си,
и краткосвирещия ѝ албум от 2022, Kel Yli 9ar, е летящ старт. А Freek е един смел рапър със сомалийски корени, но арабския му подхожда повече за текстовете върху drill рап музиката, с които коли и беси на ред, особено в албума 150.
Някои други нови открития за мен тази година са Titus Andronicus с албума The Will to Live, Lizzy McAlpine с Five Seconds Flat и Snarky Puppy с Empire Central.
Стари познайници също успяха да ме изненадат.
Sampa the Great е все така great в As Above, So Below. Tank and the Bangas се завърнаха ударно с Red Balloon. St. Paul and the Broken Bones поеха риск с Alien Coast (все още издържа теста на времето, но докога…). Mitski развълнува с Laurel Hell. Rina Sawayama разплака с Hold the Girl. AURORA е все така вълшебна в The Gods We Can Touch и Sky: Concert in the Light. Rosalia е истинска дива в MOTOMAMI. Sevdaliza не спира да вдъхновява с Raving Dahlia.
Някои от наистина великите също се завърнаха: Tears for Fears се изявиха с Tipping Point, Робърт Плант обедини сили в Алисон Краус за шедьовъра Raise the Roof, Bloc Party издухаха праха от инструментите си за Alpha Games, a Weezer създадоха цели 4 албума от серията SZNZ, кой от кой с по-съмнително качество, но все забавни.
Автор: Яна Ц. Пеева
Уроците на 2022 година
Спрямо предишните две години, които сякаш преминаха по-бавно и в застой (най-вече заради дългите затваряния покрай пандемията), тази година бе твърде натоварена за всеки. Взимахме от всичко с две шепи, не се притеснявахме да искаме и допълнително.
Чувството, че трябва да живееш сега, на момента преди да си го изпуснал, докара мнозина до обезумяване. Вместо да си спомним, че именно този тип скоростен живот, ни нанесе толкова щети, тръгнахме да натискаме газта още по-фанатично. Не се делим от тези хора. 2022 година мина толкова бързо, не остана момент за размисъл и равносметка. Сега, в края, може би е добър момент.
Ако има някакъв урок от пандемията,
той е, че ни срещна с нашата смъртност. Разбрахме какво означава „на живот и смърт.” Сега, когато в Украйна, Палестина, Иран, Йемен, Афганистан, Сирия, Армения, Китай, общо взето на твърде много места има хора, които се бият за честта си и за спокоен живот, можем наистина да съчувстваме. Особено на тези, които оцеляват и изпитват раните и загубите по-силно.
През 2022 година социалните мрежи се доказаха като основно оръжие и то такова, което може да помогне на жертвите повече, отколкото на тираните. Призоваваме ви да го използвате разумно и смислено.
В личен план, осъзнатата ни ефимерност ни дава и друг урок:
имаме достатъчно време
да видим мечтан концерт, да научим всичко, което искаме, да си купим и най-безполезното (времето е пари, но и парите са време, ако ме разбирате). Но никога няма да имаме достатъчно време да кажем на близките, че ги обичаме, ценим и им прощаваме. Но не за сметка на собственото ни достойнство и щастие. Обичайте ги, дори когато не ги харесвате. А себе си харесвайте, дори докато не можете да се обичате все още и без тяхното одобрение. Има как да живеете този двоен живот.
Накрая, оставете сериозността на заден план!
Тежки думи наговорихме, но всъщност дишаме леко. Как? Забавете темпото е първото: няма как да дишате равномерно и да се наслаждавате на всяка глътка софийски въздух с прахови подправки за вкус, ако тичате с все сила. И времето става повече, когато се движим малко по-бавно.
Втора стъпка е да си отворите очите на четири: не от страх, от детско любопитство. Питайте за всичко и се оглеждайте дори за нищото! И накрая се запишете на курсове по танци: дали брейк или на пилон, все тая. Важното е през Новата 2023 година да има повече танцуващи и пеещи хора. Напук и заради всичко, което ни спираше досега.
От Яна Ц. Пеева, Волен Чилов и Димитър Фердинанов