Джъстин Бетман и фотографията като улично изкуство

Сподели

Ходите си по улицата, разхождате кучето или карате колело. Нещо не ви се струва наред, а няма нищо необичайно… Семейство с две деца и баба, събрали се около дивана, вършещи нормални дейности за справяне със скуката. В един момент обаче ви светва, че този диван е навън на улицата и сякаш на хората, участващи в ситуацията, не им прави впечатление. Това е стилът на Джъстин Бетман – новата тема в поредицата „улично изкуство“.

Първата среща на Джъстин с фотографията е докато е още малък и взема фотоапарата на баща си, който е любител.

Фотографията започна за мен, когато създадох компания за дрехи в гимназията. За да продавам дрехите, давах тениски на различни групи и използвах фотоапарата на баща ми, за да ги снимам с продуктите. Оттам започнах да снимам групи извън компанията и останах очарован от музикалната фотография. Преминах от музикалната индустрия и проучих допълнително други аспекти на портрета.

Започнах да експериментирам усилено със стробоскопи, за да разкажа история. Снимах по-големи кинематографични сцени като част от поредица, озаглавена „Dark“. След като се преместих в Ню Йорк, започнах да работя по „Set in the Street“, проект, при който създадох и изградих сложен интериор, но отвън, на улицата. Сега работата ми е комбинация от постановки на кино сцени и портрети. Въпреки че работата ми се е развила, общата тема на моите проекти е разказване на история.

Бетман привлича широка аудитория на Times Square с проекта си „Set in the street“

Преди „Set in the street“ правих мащабни сцени от екстериора и исках да експериментирам с интериори, но не можах да намеря идеалното местоположение. Срещнах се със сценографа Гозде Екер и обсъдих сътрудничеството, но не можех да си позволя фотостудио за изграждане на сет. Така че измислих идеята да използвам всичко на улицата като екстериор.

Първият сет е построен през лятото на 2014 г. в Бруклин, Ню Йорк

Когато избира място, основната му цел е винаги да постига интересно съпоставяне между интериора и екстериора. За първия си проект с хумор разказва, че изглеждал толкова професионално рано сутринта на улицата, че полицаите предположили, че има разрешение.

Фотографът разкрива пречките при заснемането на всеки кадър и ги описва като „логистичен кошмар“. Той се съгласява, че най-трудната част от проекта е продукцията, а именно намирането на място, набавянето на мебели и модели и гардероб за тях, което отнема време и усилия. Бетман също казва, че би прекарал месеци в търсене на подходящите мебели, понякога дори по улиците на Ню Йорк, докато не намери това, което иска. Тъй като проектът е международен, целият екип зад изкуството на Джъстин винаги опитва да намира емблематични места, за които за жалост е трудно да се получи разрешение за снимане.

Понякога ми липсват дните, в които изграждам декорите за една нощ и снимачният процес приключва за една сутрин.

#SetintheStreet

Снимането в обществена зона обикновено привлича тълпа и хората са объркани от това, което се случва. Именно заради това той оставя декорите си, за да могат всички да се доближат до изкуството му. Джъстин създава хаштаг #SetintheStreet в Инстаграм, където могат да се видят хората, използващи оставения от него екстериор и оценявайки работата му по свой начин.

Вдъхновен от Ковид-19, Джъстин Бетман създава поредицата „Isolation Inspiration“, в която по странен начин показва ежедневни дейности, които можем да вършим сами, докато си стоим вкъщи.

Започнах проекта с надеждата да предизвикам усмивка на лицата на хората в това трудно време.

На въпроса дали работи с Photoshop, след като снимките са готови, Бетман отговаря:

Няма много постпродукция. На срещи хората често се изненадват, че съм ходил на всички места от снимките. Бих могъл да използвам Photoshop, но какво забавление има в това, нали именно в това е смисълът!

Понастоящем Джъстин живее и работи в Ню Йорк като фотограф, фокусирайки се не само върху интериорно изкуство. Снима и портрети, като е работил с Lil Nas X, Ел Фанинг, Даниел Радклиф, както и с компаниите Найк, Кока Кола, Спотифай, Гугъл и много други.

Джъстин Бетман

През 2018 г. той получава наградата PDNs 2018 Emerging Photographer Award и за него е писано в NY Mag, The Guardian, Wired, Mashable и Adweek.

Бетман съветва бъдещи фотографи и такива с амбиции в тази област да не спират да снимат и да са отдадени на изкуството си, защото овладяването на занаята на фотографията отнема време.

Джъстин Бетман

От Рая Сотирова


Още статии за уличното изкуство можете да намерите ТУК!