Мис Ван – бунтът на графитите

Сподели

Ванеса Алис, още позната като Мис Ван, е художничка и графити артист, родена през 1973 г. в Тулуз, Франция. Живее и твори в Барселона, а творчеството ѝ се разпростира из цял свят, лесно разпознаваемо по улици и галерии. Включена в списъка на „10 жени артисти, по-добри от Банкси“ и считана за една от първите жени, развиващи женското улично изкуство, именно тя е и следващата силна жена с глас в поредицата.

Ванеса започва да рисува на 18-годишна възраст заедно с Мадмоазел Кат в родното си градче и развива таланта си върху стените на изоставена сграда, известна сред местните като „Стил“. Днес работата ѝ се характеризира както с улично, така и с изобразително изкуство, размивайки линиите между двата свята.

Стилът ѝ е уникален и различен, а емблематичните ѝ персонажи са барокови дами с притворени очи, Графитите ѝ обхващат разнообразен набор от женски форми и изразяват много различни емоции, които са представени от животински маски, пастелни цветове и разкриващо облекло. Ванеса описва образите си като съблазнителни, но и опасни. „В началото моите кукли бяха автопортрети“, разкрива тя по време на интервю за парижката художествена галерия Магда Даниш. „Вместо да напиша името си, избрах да се представя чрез куклите си.“

Тематично, куклите ѝ предизвикват отрицателна реакция от страна на някои поради начина на изобразяване на жени. Нейните разсъждения обаче са по-лични. Докато учи визуални изкуства в колежа, Ван споделя, че е започнала да рисува по улиците като форма на протест срещу ограниченията, открити в общоприетия свят на изкуството. Негативната критика за творбите ѝ не притеснява Ванеса, а някои критици възприемат нейното изобразяване на сексуалността и женствеността като силно отхвърляне на мъжкото надмощие и на изкуството, доминирано от мъже. Нейните графити подпомагат и за увеличаване на репрезентацията на жените в уличното изкуство. Освен това изобразяването на куклите в пълна форма е представително за позитивната ѝ политика над женското тяло.

Следвайки своя „бунтовнически ум“, Мис Ван пречупчва установените правила на графитите. Вместо да използва спрей боя, Ванеса олицетворява героите си с акрилни бои и пастели върху всякакви повърхности.

Макар и доста често провокативни, творенията на Ван носят фина гама от други забележими характеристики: независимост, елегантност, и увереност. Куклите също показват почти уникална ивица на предизвикателство. Самата художничка с готовност признава, че е привлечена в света на графитите предимно заради забранения му характер.

Рисуването по стените ми позволява да запазя свободата си, тъй като е незаконна – няма цензура.

Сред творческите влияния, които вдъхновяват куклите на Ван, тя цитира пин-ъп модели от 50-те години на миналия век (по-специално Бети Пейдж), японския графичен художник Джунко Мизуно и карикатуриста на ъндърграунда на комикс в края на 70-те Вон Боде.

С течение на времето стилизацията на жените се променя, отразявайки художествената и личностна еволюция на Мис Ван, докато тя расте. Тази промяна е паралелна с увеличеното ѝ предпочитание към галерията над улицата. В галерията Мис Ван обхваща затворено и интимно галерийно пространство като част от артистичното преживяване.

Аз се развивам и раста с моите картини. Това е единственият начин, когато рисувате с емоции и чувства. Опитвам се да бъда вярна със себе си.

 

От Рая Сотирова