Филмите на 2022

Сподели с приятели

Аз не мога да си представя, че 2022 г. скоро ще завърши. За мен в момента още е октомври, но това не е важно. Важни са филмите, които бяха премиерни тази година. Том Круз се завърна и възроди мачо жанра, Елвис заблестя, Кан отново шокира, Спилбърг разказа най-личната си история, в България разглеждахме бъдещото минало през златното сечение. Докато накрая всичко не бе погълнато от вездесъщ нихилистичен бейгъл. Представям ви филмовата селекция 2022!

 

Top Gun: Maverick

Екшън филм с Том Круз е най-големият боксофис хит на годината (преди излизането на втора част на „Аватар“). Това сме го чували преди 20 – 30 години. Когато пазарът е завладян от филми за супергерои, Top Gun: Maverick се оказа свежо попадение от един позабравен жанр. Филмът, естествено, блика от тестостерон и алфа мъжество. Том Круз връща времето назад, когато е на върха на славата си, и подкосява фенове само с поглед. Успехът на продължението на Top Gun, че публиката е зажадняла за нещо различно – завръщане към времена, когато героите на екрана бяха повече хора с завладяваща харизма, а не екшън фигури за многократна употреба.

 

 

Elvis

Надълго и нашироко разисквах „Елвис“, а сега само ще обобщя и захаросам продукцията. Баз Лурман се завърна с биография за краля на рокендрола. В типичен негов стил влезе с фанфари, гръм и трясък и събра погледите около себе си. Филмът е безспорен визуален спектакъл, който замайва с грандиозността си зрителя. Звездата на Остин Бътлър засия и той ще се окаже един от претендентите за Оскар на церемонията през март.

 

 

Triangle of Sadness

Победителят от Кан следва миналогодишната мода налудничавото да побеждава. „Идиотският триъгълник“, както е на български, е сатира за всички социално-демографски слоеве – от чистачки през инфлуенсъри до руски капиталисти и американски комунисти. Гледаш го и се смееш (не само от радост). Като един уважаващ себе постмодерен коментар, филмът е изпълнен с препратки към стотици произведения. Ако посланието не е станало ясно, то е – „Изяж богатите!“. Spoiler alert: нито един представител на висшия еталон на човешкия вид не е изяден. Ала абсурдът поглъща всичко след себе си.

 

 

The Fabelmans

Това е най-силният филм за тази година (според мен). Спилбърг трогна. И то дълбоко. Със „Семейство Фейбълмен“ – полуавтобиографичната история на знамения режисьор, надникваме в годините на съзряване, дали страст за разказване. Още от първите кадри проличава, че филмът е направен с много любов. Тя заразява и топли зрителя през времетраенето на филма. След прожекцията чистотата бликаше в мен. Това е филм, за който ще се говори. Спилбърг се завръща променен към най-добрите си дни. Той доказва човещина не чрез победа над злото, а чрез най-личната си история. Очакван носител за Оскар за най-добър филм.

 

 

Everything Everywhere All at Once

Всичко и нищо няма значение. Филмът не видя премиера пред българска публика (засега), но е задължително да се намери (ясно къде) и да се изгледа. Чистата човешка история е навсякъде по едно и също време. Резултат – краен нихилизъм, поглъщащ всичко по пътя си. Алегория на общество, загубило се в паралелната вселена интернет. Сега не знае пътя наобратно. Тъй като филмът отговаря на заглавието, той е всичко. Грандиозен е, предизвикателен е, дързък е. Шокиращ е. Филм с психотропни свойства, след който разбирането за света е окончателно променено. Задължителен за времето ни.

 

Категория България

Нарушавам собствените си правила, в тази категория ще са две произведения. Само едно от тях ще е кинематографично, но ще говоря общо за тях.

Ф1.618; Времеубежище

За филма съм говорил, за книгата – не. „Времеубежище“ на Георги Господинов описва цялата година. 2022 е годината на миналото бъдеще и бъдещото минало. Тъй като всеки сам си преценя, изборът се прави самостоятелно. Двете произведения коментират, описват, състрадават на изгубените, пред които часовникът на бъдещето зловещо тиктака без да може да се върне назад.

 

Ала бледо мъждука светлинката-пътеводител. Весели празници!

 

От Воелн Чилов