Гръндж и вокал – Еди Ведър

Сподели

Прости ми, Кърт Кобейн, но Еди Ведър е Гласът на Сиатъл. Той и Pearl Jam доказаха, че в гръндж-а, освен трошене на норми, можеш да чуеш и музика. Музика, че и техника, че и мисъл. Да не повярваш, че се е раждала в гаражи, задимени от… щастие.

Факт е, че Еди Ведър е единственият оцелял вокалист от Сиатълската четворка (Nirvana, Alice in Chains, Soundgarden, Pearl Jam). Това, поне за мен, говори много. Повече за вокалните лица на г-н Ведър четете долу, а сега ще напиша:

Ч.Р.Д, Еди, стой все така здраво! И да не го прочетеш съм спокоен, че си го написах…

 

Hunger Strike (албум: Temple of the dog, 1991)

Желая всекиму такъв музикален прощъпулник. Да си рамо до рамо с Крис Корнъл в знаменит трибют проект е мечта и голям шанс. Да се слави името на Джек Айрънс от “Red Hot Chilli Peppers”, че препоръчва Еди Ведър да бъде back vocal на албума. Колко пък може да е back Ведър, това е друг въпрос. Силно парче, което ражда приятелство по-силно дори от смъртта!

Alive (албум: Ten, 1991)

Култово парче, първата песен, която Pearl Jam написват и записват заедно. “Историята на песента разказва за човек, който чува една шокираща истина. Мъж разбира, че баща му не е родният му баща. Вторият шок е когато разбира, че истинският му баща си е отишъл от света преди години.” Eddie Vedder.
Излишно е да казвам, че парчето е биографично, нали?

Even Flow (албум: Ten, 1991)

Гръндж джангър, ще кажат някои за следващото парче. Джангър, но едно от най-слушаните парчета от култовия “Ten”. Преди две години Еди Ведър разказа историята, която стои зад парчето. Тя гласи, че преди турне в Европа, Еди се сприятелил с бездомник, който няколко години по-късно починал. Въпросният бездомник живял под виадукт.

Oceans (албум: Ten, 1991)

Едно нелятно, но сърфистко парче. Вероятно то е първото от албума, което Еди съчинява в една съдбовна за гръндж феновете нощ. За нас нощ, за него 24-часово безсъние, което той решава да гаси в океана. Докато сърфира му изниква голяма част от изтребителния “Ten”. Още неизсъхнал и в пясък, Еди се бил върнал и записал на диктофон музикалните си мисли. Дали това е било точно така, можем само да гадаем. Океанът се чува, но без да оставя пясък в ушите.

Light today (албум: Ukulele songs, 2011)

Въпреки океанския клип, това парче е по-скоро облачно. Освен, че реже, вокалът на Еди се рее на крилете на укулелето. Кой да знае, че хавайското настроение така ще му приляга. Парчето е от последния соло албум, който издава.

The wolf (албум: Into the wild, 2007)

Вълк единак е Еди в “Into the wild”. Това е неговият първи солов албум, който се появява като саундтрак към едноименния филм. От посочения линк чуваме дивия Еди Ведър в чист вид, на чист въздух, с чиста душа. Овладян вой, който Ведър изтръгва от себе си с техника и стръв за свобода.

Yellow Ledbetter (албум: Lost dogs, 1992)

С пречистени дробове, отново влизаме в гаража. В Yellow Ledbetter чуваме блусарския Еди. Дали защото му е втори албум, тук чуваме по-умерен Еди Ведър. Все така жив, но не толкова див. Гръндж парче за разсъмване с духа на Ерик Клептън.

Black (албум: Ten, 1991)

Уж черно, а пък светло. По-дивата версия на горе споделеното парче. И по-старата. Оказва се, че именно Black събира Еди с Pearl Jam. Работейки на бензиностанция, Еди попада на интересна касетка. Била кръстена Stone Gossard Demos ’91 и вървяла с призив “Търсим по-добър вокалист и барабанист”. Еди чува три парчета, първото от които Black, праща свой запис и… останалото е история.

Jeremy (албум: Ten, 1991)

Песента, с която открих Pearl Jam и вокалът на Еди Ведър. Хладен, контролиран взрив, такова е пеенето на Еди тук. Погледът му и клипът са не по-малко взривни. И няма как да е иначе, все пак парчето се посвещава на ужаса от гимназия Columbine, Colorado. Демонична, но не сатанистка визия, която би накарала всеки родител да се поинтересува какво прави детето му в стаята си. За мен – химнът на Pearl Jam.

Matter of Time (2020)

За финал – най-новото парче на Еди. Пандемично солово чедо, подложено от пиано и лек Елтън Джон стил. С повече autotune от очакваното, Еди Ведър скъсява дистанцията между нас, без да рискува живота ни с live концерт, например. Дано припевното together се чува и след края на тези вирусни времена.


Източници:

http://www.alternativenation.net/eddie-vedder-reveals-heartbreaking-even-flow-real-meaning-of-even-flow/

The Story Behind The Song “Black” by Pearl Jam – AS LONG AS IT’S BLACK

От Станчо Станчев